Dagisdag och nattning

Så där jag då sover dottern! (Ska väl inte säga för mycket för då vaknar hon väl igen). Men nu har hon just somnat efter en 2 timmars lång nattning. Trots att jag börjat följa "Sova utan gråt" bokens råd om att släcka ner och ha fasta rutiner och lugnt minst en timme innan nattningsamt at man inte ska lägga barnen för sent så att de blir övertrötta så tog det ändå 2 timmar ikväll, trots att jag började nattningen klockan 18:25. I går tog det dock under 1 timme för dottern attt somna. Men men. Våran unge måste vara den enda ungen som INTE blir trött av att vara på dagis! ,Sambon var med inne i sovrummmet under nattningen för att se hur det är, men det var nog mer en ursäkt för att få sova en stund ;-)

Hade velat se guldbaggegalan ikväll eftersom en film min bror jobbat på "I rymden finns inga känslor" är nominerad i flera kategorier. Ska nog strax förflytta mig till soffan för att kolla iaf litegranna på det. Inspelade "solsidan2 ska vi också kolla på här snart jag och sambon.

Det verkar som om "alla" har varit på "Formex"-mässan, iaf så läser man om det i var och varannan blogg. Det borde vara en mässa som skulle passa mig! Maria Montazami var tydligen också där och presenterade sina nya väskor! Har sett bilder på dem och de är faktikst jättesnygga!! Hoppas de inte kommer vara allt för dyra då de börjar säljas (om 3 veckor har jag hört det ryktas att de sak börja säljas i Sverige) för jag skulle kunna tänka mig en sån fin väska!

Ja inskolningen på dagis idag varade en timme, varav ca 30-40 minuter så satt dotern och kramades i antingen mitt eller pappans knä. Sen vågade hon sig äntligen på att leka med lego med en av fröknarna. Men hon är lite avvaktande och reserverad mot de andra barnen, tycker det är lite läskigt när de kommmer för nära. Och hon sitter helst för sig själv eller i våra knä för att kolla på barnen och vad de gör. Har funderat lite över det hela och jag tror att hon tycker "bätttre2 om större barn, på dagis är hon typ äldst, de flesta barnen är runt 1-1½år. Och jag vet inte om hon tycker att det är lite läskigt med barn som är yngre än henne. Men det är ju baar en tillfällig avdelning hon ska gå på och då hon efter sommaren börjar på det andra dagiset så kommer det vara på en avdelningen för barn upp till 3 år så då lär hon knappast vara yngst. En av de andra barnen provade föräldern att "lämna" bara en kort stund och under den tiden råkade såklart olyckan vara framme, pojken satt med en i personalen på en soffa och lyckades på nåt sätt att ramla ner och slå i huvudet så han grät och skrek. Det är ju så lät hänt med små barn! Tyckte faktiskt synd om den fröken då, vad jobbigt det måste ha kännts... Första lämningen och så skadar sig barnen och det var hennes ansvar, sen att vi satt 4 föräldrar till där och "glodde"... Stackars henne, vilket jobb och ansvar de ändå har, ansvar för andra föräldrars barn och om nåt händer så får de ju stå till svars för det. Tror inte att jag skulle vilja ha sånt ansvar...

Imorrn ska vi till dagis på förmiddagen, förhoppningsvis så blir det lite bättre då. Personalen verkar så trötta på eftermiddagarna och man vill inte stanna för länge ettfersom man vet att de vill gå hem. 1 timme känns lite kort för dottern, för då har hon just kommit igång och vågar ta för sig lite. Jag vet ju att det är helt ok, och det tycker ju jag också att hon behöver lite tid på sig och är blyg. Numera så får ju barn vara olika, vilket man inte fick då jag var liten. Men jag märker att mycket från då jag var liten "förföljer" mig, jag tilläts inte vara blyg, utan att vaar blyg sågs som något fel som skulle motarbetas. Då fanns det bara ett sätt attt vara på, och var man inte så så skulle man ändra på sig! I dag är jag glad att fröknarna och andra föräldrar är mer insatta i hur barn fungerar och att de har förståelse för att alla är olika, en del behöver längre tid på sig att vänja sig i nya miljöer. För om man istället skulle tvinga henne att inte få sitta i famnen och kramas, så skulle ju hon bli otrygg och då skullle det ju få motsatt effekt.

En sak dotter gjorde idag på dagis imponerade på oss allihopa! Hon hittade ett träpussel, och lyckades lägga alla bitarna rätt!!! Jag bara satt och gapade och fröknarna sa att hon ju hade jättebra syn som kunde se vart bitarna passade!

Nu ska jag fixa ordning och lägga fram kläder för imorgon så at det inte blir så stressigt på morgonon. Så ska jag nog kolla in guldbaggegalan litegranna också, sen blir det fika framför solsidan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0