Frammåtvänd eller ej, det är frågan...

Ja denna ständiga debatt och frammåtvända eller bakåtvända sittdelar på barnvagnen...
Min dotter årker "fortfarande" bakåtvänd, alltså vänd mot mig så vi kan titta på varandra när vi är ute och går. Har fått tips i från andra mammor att vända sittdelen frammåt för att dottern kanske kommer tycka bättre om att åka vagn då. Och så läser man alla dessa larmrapporter om att det absolut inte är bra att ha barnet åkandes frammåt för att det då får för mycket intryck och blir överstimilerade och det sabbar anknytningen då barnet inte kan se föräldrarna. Jag hade innan jag fick barn föreställningen om att mitt barn minsann ska åka vänd mot mig till hon blev i allafall 2 år. Men nu senaste tiden har jag varit lite sugen på att prova frammåtvänt för att se hennes reaktion. Våran bvc sköterska tyckte absolut att vi kunde prova detta, dottern är ju ändå så pass stor nu 1½ år så det skulle inte vara några problem sa hon. Så nu velar jag lite hur jag ska göra.. I dag när vi var på stan så kollade jag in lite andra barnvagnar, många barn åker frammåtvänt såg jag. Fast just en sån här dag då man går i affärer med massor med folk kanske inte är superbra att ha barnet frammåt i vagnen just på grund av alla intryck och stress. Sen så gillar jag ju närheten och att jag kan ha "koll" på henne så hon inte sätter kex etc i halsen osv. Känns även lite läskigt att köra vagnen frammåt med henne sittandes där om det kommer hundar och andra "faror". Våran ena vagn har dock ett "fönster" i sufletten där man kan ha lite koll.


En sån här vagn har vi:

En Emmajunga city cross

Och en sån här:


En Brio sing.
Som jag köpte då dottern var 10 månader för att ha en lite smidigare vagn som tog mindre plats i bagaget men som ändå inte var en sulky, utan jag ville ha dottern vänd mot mig.


Finns ju så otroligt många snygga vagnar/sulkus, jag skulle nog ha kunna ha hur många som hellst (om det inte vore för att de ju kostar en del) Jag har varit emot sånna här frammåtvända vagnar, men nu börjar jag tycka att de är fina. Så kanske lite lägre fram...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0