Hyperemesis gravidarum

I senaste numret av Mama så stod det om "Hyperemesis gravidarum", vilket jag var sjukskriven för för drygt 2 år sedan. Många minnen väcktes till liv, trots att man glömt mycket utav hur vardagen såg ut då när man kräktes flera gånger om dagen och gick ner i vikt och inte fick i sig nån mat på flera veckor. Vad jag minns som mest förnedrande under denna perionen var all oförståelse från omgivningen, folk trodde jag överdrev och ingen fattade hur dålig jag mådde (knappt sjukvården tog mig på allvar!) Min läkare som sjukskrev mig todde jag överdrev och tala om för mig att man ska må illa när man är gravid. Men till slut fick jag träffa en underbar kvinnlig läkare på kvinnokliniken som förstod mig och jag var inte den enda patienten med hyperemesis gravidarum. Ett tag var jag så dålig så läkarna utredde om jag behövde läggas in med dropp, men eftersom jag inte hade fått vätskebrist så slapp jag detta.

I Mama stod det att denna sjukdom drabbar endas 2% av alla gravida... Men det är helt otroligt vad dåligt informerade folk är om denna sjukdom! Som gravid ska man tydligen behöva stå ut med allt möjligt, många gravida tas ju inte på allvar utan ses som lite "gnälliga"

Trodde jag var ensam om detta eftersom jag ingen stans mötte förståelse, men efter min graviditet så har jag läst om kändisar som också haft denna sjukdom då de var gravida. Och självklart är jag rädd för att jag ska drabbas av denna sjukdom även nästa gång jag väntar barn...

Här är lite info jag hittade på nätet:

Vad är hyperemesis gravidarum?

Hyperemesis gravidarum betyder "extrema kräkningar under graviditeten". Hyperemesis börjar tidigt, vanligtvis innan femte graviditetsveckan. Det kan börja klinga av kring vecka 16 och upphör oftast kring vecka 20. Ibland fortsätter det till vecka 22 och kan ibland vara hela graviditeten. Tursamt nog är detta ovanligt, särskilt om man söker hjälp i ett tidigt skede (Tiran 2004).
Hyperemesis är inte sällsynt. Det uppstår i ungefär 0,5 till 2% av alla graviditeter och är den vanligaste orsaken att kvinnor behöver vårdas på sjukhus i graviditetens början (CKS 2005, ACOG 2004), vanligtvis på grund av vätskebrist och uttorkning.

Är detta graviditetsillamående eller hyperemesis?

Hyperemesis är det troligaste om du kräks flera gånger om dagen, inte kan äta eller dricka utan att kräkas och du går ner i vikt. De vanliga åtgärderna har inte hjälpt och du har svårt att orka med ditt vanliga liv (Motherisk 2002).
Det finns dock inga enkla medicinska definitioner av hyperemesis. En del läkare ställer bara denna diagnos om man går förlorar minst 3kg eller 5-10% av den kroppsvikt man hade innan graviditeten (Tiran 2004) och ibland väntar de tills kvinnan får vätskebrist.
(Källa: babycenter.com)

Hyperemesis gravidarum

Ungefär 80% av alla gravida är någon gång illamående under graviditeten, av dessa drabbas ungefär hälften av kräkningar. En till två procent lider av hyperemesis gravidarum, svårt illamående och frekventa kräkningar.

Vid hyperemesis kräks man när som helst under dygnet. Medan vanligt graviditetsillamående går över runt vecka 13-14 tenderar hyperemesis att förvärras efter den tidpunkten och det är inte ovanligt att kvinnan går ner två kilo i veckan eller mer.

Kvinnor som på grund av sin graviditet (flerbörd och mola hydratiosa) har höga hormonvärden drabbas oftare än andra av illamående och kräkningar.
(Källa: 9manader.nu)

Hittade även info här: viforaldrar.com

Kommentarer
Postat av: Matilda - Livet som ung shoppinggalen tvåbarnsmamma

Oj, det låter inge vidare :S Synd att det ska vara svårt att bli tagen på allvar när man är gravid. Alla besvär viftas bort som "normalt"

2010-10-10 @ 22:05:34
URL: http://majbebis08.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0